Bränslepriset har blivit teknik, inte politisk vilja

18
Mar
Att blanda dyr biobränsle i bensinen och dieseln är ingen skatt, men det fungerar som en skatt. Det är bråttom nu för regeringen att sänka priset med betydligt mer än 1,30 kronor per liter.

I mina bubblor i sociala media ser jag inlägg som talar om det orimliga i dagens bränslepriser. Mina vänner och jag i Konsulatet har i flera poddar tagit upp frågan om bränslepriserna under det år som vi har arbetat ihop. 

Nu är det uppenbart att det kommer att hända något, men frågan är vad och hur mycket som kommer att hända. Regeringen har lagt fram förslag som de säger kommer att sänka bränslepriset vid pumpen med 1,30 kronor. 

Vi har sett priserna rusa under den senaste tiden och får lära oss att det handlar om två saker: ett stigande oljepris och den så kallade reduktionsplikten. De två frågorna speglar bara halva problemet. Dagens bränslepriser i Sverige handlar om skatter. Det handlar om energiskatt, koldioxidskatt och moms på både produktionskostnaden och de tillagda skatterna.

När finansutskottet i riksdagen behandlade frågan gjorde moderaterna ett så kallat utskottinitiativ. Det är ett fint ord som betyder att de hade ett annat förslag som de ville att regeringen skulle vara tvungen att hantera och verka för att genomföra. Initiativet gick ut på att bland annat energiskatten på diesel och bensin ska sänkas till EU:s miniminivå i tre månader och att regeringen snabbt ska begär undantag från bestämmelserna i EU:s energiskattsdirektiv. Det syftar till att helt kunna ta bort energiskatten på diesel under tre månader. Moderaterna ville dessutom se förändringar av reduktionsplikten.

Moderaternas förslag samlade en majoritet i omröstningen i utskottet och regeringen ska nu vara tvungen att göra mer än vad den egentligen vill. Effekten ska bli upp till 5 kronor sänkt pris vid pumpen istället för 1,30. Regeringens företrädare kritiserade beslutet och menar att det är helt omöjligt att gå emot det regelverk för energiskatter som EU har fastlagt. Därmed tvingas de försöka något som inte kommer att lyckas, är argumentet.

Så kan en fråga reduceras till teknik. Det är politisk vilja att det i Sverige ska blandas biobränsle i bensin och diesel. Den produkten är dyrare än den fossila delen i bränslet. Det ser inte ut som en skatt, men den fungerar som en skatt. Det finns mig veterligt inget EU-förbud mot att stödja miljöåtgärder vid pump genom att harmonisera priser mellan biobränsle och fossila bränslen, så länge subventionen stöttar en miljövänlig linje.

Uppenbarligen stäms inte Finland till EU-domstolen, när deras dieselpris bara är 2 Euro per liter. Det handlar om att vilja se vad som är problemet och vad som ska göras. Det handlar också om att hitta ett förhållningssätt till när regeringen har en majoritet i riksdagen emot sig.

Vill man följa riksdagens order eller vill man dra benen efter sig? Är det precisa förslaget från majoriteten i finansutskottet omöjligt, får de väl visa en annan väg att närma sig det som är möjligt för Finland. En sak är dock säker: det behöver gå rätt snabbt och det behöver vara betydligt närmare 5 kronor än 1,30 kronor.

Jonas Lundström

Fler krönikor

13
Maj

Politiker, prata ur skägget!

Det är valår. Politikerna måste visa respekt för oss väljare och prata tydligt om vad de går till val på – istället för att framstå som mediatränade strateger.
Det är valår och det märks, skulle man kunna säga. De stora tv-kanalerna laddar på med partiledardebatter. En del av det traditionella slaget med frågor och svar, andra med experter i studion och politiker som får debattera frågor som rör allt från skola, bensinpris och polis till klimat, försvar och demokrati.
06
Maj

Samhällsdebatt med insikt och känsla

Samhällsdebatt med insikt och känsla

Jag kommer till en insikt om vad jag ser i debatten: Vanliga människor som gör underverk med fläskkarré och skidbilder från fjällen, skriver och reflekterar om virus och krig med insikt och känsla.
22
Apr

Risk att städerna i norr blir oljeplattformar

Risk att städerna i norr blir oljeplattformar

Är det verkligen bara tillgången på el och markytor som gör att stora satsningar planeras till norra Sverige? Eller är det möjligen så att vi går med på vad som helst utan motprestationer?
15
Apr

Fåglarnas sexliv gav oss påskäggen

Fåglarnas sexliv gav oss påskäggen

Här i norr åt vi pingstägg i stället för påskägg förr i tiden. Fåglarnas sexliv stämde inte riktigt överens med den kristna naturen.